Анна Самойлова рабо­та­ет с раз­ны­ми медиа: живо­пись, гра­фи­ка, аппли­ка­ция, вышив­ка, тек­стиль­ная скульп­ту­ра, гра­вю­ра по тка­ни, пер­фор­манс, инсталляция.

Anna Samoylova works with various media: painting, graphics, embroidery, textile sculpture, fabric prints, performance, installation.

Инте­рес к арха­и­че­ской дохри­сти­ан­ской сим­во­ли­ке, встре­ча­ет­ся в ее рабо­тах с новой феми­нист­ской жен­ствен­но­стью, темы мате­рин­ства, заму­же­ства, родов — с острой поли­ти­че­ской кон­тек­сту­аль­но­стью работ и сме­ло­стью гово­рить о них от пер­во­го лица. Новые тек­стиль­ные объ­ек­ты ста­но­вят­ся сим­во­ли­че­ским мостом к род­но­му язы­ку и куль­ту­ре для под­рас­та­ю­щей дочери.

Рабо­та с тек­сти­лем — важ­ная линия твор­че­ства. В новой феми­нист­ской опти­ке рабо­та акту­аль­ных худож­ниц с тек­сти­лем дестиг­ма­ти­зи­ру­ет эту медию из веч­ной «деко­ра­тив­но-при­клад­ной» и даже сугу­бо быто­вой обла­сти в пол­но­цен­ное худо­же­ствен­ное выска­зы­ва­ние, учи­ты­ва­ю­щее мно­го­ве­ко­вой кон­текст свя­зи жен­щи­ны и текстиля.

Вышив­ка крас­ной нитью и крас­ный цвет — один из глав­ных выра­зи­тель­ных при­е­мов. Он одно­вре­мен­но отсы­ла­ет зри­те­ля и к арха­и­ке, куль­там пло­до­ро­дия, язы­че­ским вышив­кам, обе­ре­гам, костюму
и к новой волне феми­низ­ма, в сим­во­ли­ке кото­рой крас­ный вновь ста­но­вит­ся цве­том жен­ской телес­но­сти, кро­ви, родов, боли.

Внед­ряя в в непо­сред­ствен­ную ткань изоб­ра­же­ния текст, над­пись, сооб­ще­ние, худож­ни­ца сли­ва­ет его с изоб­ра­жа­е­мым. Так язык ста­но­вит­ся то узо­ром, рас­тво­ря­ясь в склад­ках костю­ма, то лозун­гом выно­ся содер­жа­ние на пер­вый план. Фир­мен­ный выши­валь­ный шрифт худож­ни­цы так­же отсы­ла­ет к архаике.

Оле­ся Авраменко
куль­ту­ро­лог, искус­ство­вед, ген­дер­ная исследовательница

Her interest in archaic pre-Christian symbolism meets in her works with a new feminist femininity, themes of motherhood, marriage, childbirth — with an acute political contextualisation of the works and the courage to speak about them in the first person. The new textile objects become a symbolic bridge to her native language and culture for her growing daughter.

Working with textiles is an important activity. From a new feminist perspective, the work of actual women artists with textiles destigmatises this medium from the eternal “decorative and applied” and even purely domestic sphere into a full-fledged artistic statement, taking into account the centuries-old context of the relationship between women and textiles.

Embroidery with red thread and red colour is one of the main expressive techniques. It simultaneously refers the viewer to archaic, fertility cults, pagan embroideries, amulets, costume and to the
the new wave of feminism, in whose symbolism red is once again the colour of female corporeality, blood, procreation and pain.

By inserting a text, an inscription, a message into the immediate fabric of the image, the artist merges it with the image, so that the language becomes a pattern that dissolves into the folds of the costume, or a slogan that brings the content to the foreground. The artist’s signature embroidery font also refers to the archaic.

Olesia Avramenko
cultural critic, gender researcher, art historian

Выставки
Образование
Публикации
Exhibitions
Education
Press